Monday 17 February 2014

Patutlah Tarikh Di Video Buletin Utama TV3 Tersilap.. Ini Penjelasannya

Rentetan dari tersiarnya satu artikel mengenai laporan TV3 mengenai banjir di Sabah tampil seorang individu menjelaskan situasi sebenar mengenai laporan tersebut.


TV3 sebelum ini telah didakwa ‘menipu’ dalam satu laporan mengenai bantuan banjir di Crocker Range di Tenom Sabah menerusi berita Buletin Utama beberapa hari lalu.


Kordinator Jingga 13, Fariz Musa mendakwa visual dipaparkan dalam laporan berita itu sebenarnya merupakan rakaman video lama bertarikh 29 Mei 2007.

“Perkara ini bukan saya sahaja sedar, tetapi ramai lain perasan mengenai perkara ini. Lebih jelas bila TV3 cuba menutup dengan mengkaburkan tarikh video tersebut yang menyebabkan perasaan ingin tahu lagi dengan membuat carian tetapi kalau tak tutup tentulah lagi cepat kantoi.

Kata Fariz, tiada sebab stesyen televisyen mengkaburkan bahagian laporan bantuan banjir yang sering dilakukan terhadap laporan kejadian jenayah dengan mengkaburkan bahagian wajah suspek.

Kata Fariz lagi, TV3 sepatutnya bertindak profesional dengan tidak membiarkan diri mereka dipergunakan pihak tertentu sesuka hati hingga menyebabkan kredibiliti stesyen televisyen itu semakin merudum di mata masyarakat umum... laporan penuh sila baca di ( SINI )

Bagaimanapun individu yang mengelarkan dirinya sebagai En. Bob yang tampil memberikan penjelasan melalui e-mail menyenaraikan beberapa fakta yang kelihatan ada benarnya mengenai video yang disiarkan oleh TV3 itu.

Aku tak tahu apa kaitannya individu ini dengan TV3 samada beliau jurukamera itu atau pekerja di TV3 atau pemegang saham dalam TV3.. entahlah.. hanya dia yang tahu..

Tapi mungkin juga beliau seorang rakyat Malaysia yang merasakan dirinya bertanggungjawab untuk memperbetulkan kesalahan itu.. bagus kalau begini.

Antaranya menurut beliau "Video yang dikatakan rakaman tahun 2007 adalah video yang baru dirakam cuma tarikhnya tidak dimatikan....TV3 telah pun mengaburkan tarikh tersebut tapi didalam video susulan tarikh tersebut jelas kelihatan tanpa dikaburkan.

Tambahnya lagi "Dari segi fakta...tahun 2007 tidak ada sebarang bencana banjir di Sabah...

Beliau juga menerangkan "saudara Jamawi Jaafar juga belum jadi Ketua Pemuda BN di Sabah...malah baju yg diguna pakai BN dalam video ni juga tidak pernah digunakan pada 2007..."

Ada kebenarannya tu..

Malang buat TV3 kerana kesilapan kecil ini, kredibilitinya dipertikaikan rakyat..

Laporan sebelum ini sila baca di SINI

No comments:

Post a Comment